zondag 20 mei 2012

Cowl neck dress nr 2: de huisvrouw/monnik

Wel, zoals ik zei wilde ik dat kleedje nog wel eens maken, had het patroon voor maatje 3jaar al liggen. En in mijn stoffenvoorraad vond ik ook een stofje dat wat luchtiger was en dus nog wel geschikt leek voor iets warmer weer.

Ik gebruikte mijn patroongewichtjes zowel voor het overtekenen van het patroon op patroonpapier, als voor het snijden van mijn stof. Jaja, snijden dus hé. Op het stoffenspektakel kocht ik zo'n rolmesje, en ik kreeg van *Sam een snijmat een tijdje geleden.

Ik had al wel een paar keer met mijn liniaal rechte lijnen gesneden, maar deze keer sneed ik gewoon helemaal rond de patroonstukken - en dat ging echt super, super vlot!! Geweldig gewoon, ik ben zo'n ramp als het op knippen aankomt... recht knippen kan ik niet en krom knippen eigenlijk ook niet zoals het moet :o) en als je al begint met verhakkelde stofranden is het nogal moeilijk om mooi egaal recht te stikken en zo...

Maar dat mesje... een zaligheid. Zeker de dunne tricot die ik deze keer gebruikte - ik weet zeker dat ik nogal gevloekt zou hebben als ik dat met de schaar had moeten doen...
En met die gewichtjes hoefde ik mijn patroon ook niet op de stof te spelden, iets waar ik ook niet zo goed in ben... ofwel scheur ik mijn patroon, ofwel trek ik aan de stof... maar daar had ik deze keer dus geen last van!

Nog eens een héél dikke merci *Sam voor de snijmat!



Hier nog een foto'tje van het afgewerkte nog om te zomen jurkje
(misschien maak ik de mouwen nog korter) ...


Dit was een heel goedkoop stofje (ook van de Stoffenkraam geloof ik), als ik mij niet vergis mijn eerste tricot-aankoop en vooral bedoeld om te oefenen (ook wel érg roze, hihi) - ik dacht er een rokje van te maken oorspronkelijk maar toen diende dit project zich aan... 
Het is heel zacht, dunne en soepele tricot. Maar het ging eigenlijk heel vlot om die te stikken (wat ik wel altijd heb: als ik vlak tegen de rand begin te stikken, zuigt mijn machien de stof gegarandeerd op... maar goed, ik begin nu gewoon altijd wat verder van de rand). 

Ik ben toch niet helemaal overtuigd van het patroontje. 
In maatje 3jaar past het wel beter (het armsgat zou wel kleiner mogen, misschien dat ik dat probeer aan te passen als ik het nog eens zou maken), maar het heeft zo een beetje een euh, monnikspij-effect vond ik opeens?! (ja lap, tijdens het googlen naar een goeie afbeelding, bleek de Engelse term voor monnikspij dan ook "cowl" te zijn, dus misschien is dat de bedoeling)
En in dit stofje vind ik het tegelijk ook iets heel huisvrouw-achtigs hebben (op zich niks mis mee maar voor een 3-jarige dan weer niet zo toepasselijk). 

Gelukkig is de 3-jarige van dienst minder kritisch ingesteld :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten