vrijdag 30 november 2012

Ritstasje met "flap"

Oh wat is Pinterest toch iets leuk en handig. Een tijdje terug gebruikte ik ook nog Delicious, maar Pinterest is toch wel heel gemakkelijk in gebruik en aantrekkelijk qua vormgeving.

Een van de tutorials op mijn naai-board was dit ritstasje. Vandaag had ik even tijd, en ik ben er dan maar aan begonnen!
De tutorial is heel duidelijk - nu ja, ik snapte er weinig van eigenlijk, maar heb gewoon de uitleg en foto's gevolgd en... ik heb zelfs niks moeten lostornen ;-)

Is het perfect? Verre van. Met die rits die rond het tasje buigt is het wel een beetje prutsen bijvoorbeeld en dat is niet zo mooi recht gestikt.
Ook de naad aan de binnenkant (in de tuto is die afgewerkt met "twill tape", ik gebruikte biais) is wat slordig en het uiteinde van de biais knipte ik in een vlaag van zinsverbijstering gewoon af en dat ziet er natuurlijk niet zo mooi uit.

Maar toen ik er aan begon dacht ik dat ik véél erger zou sukkelen! Het was op een uur of 2 af denk ik, misschien minder maar tussendoor moest er nog voor de dochter gezorgd worden ook natuurlijk :-) Ik ben weeral content!

Het enige dat ik niet zo geslaagd vind, is de grootte/breedte van dat flapje dat er aan zit aan de zijkant (waardoor de inhoud van het tasje er niet uit valt als je de rits helemaal opendoet). Ik weet niet of ik iets fout heb gedaan of dat het gewoon zo moet, maar ik zou het volgende keer wat breder maken en ook een beetje V-vormig er proberen in te naaien, zodat het tasje verder open kan.
Want dat is toch juist het speciale aan dit ritstasje, maar ik vind dat het bij mijn exemplaar vrij weinig effect heeft.

Foto's (met de gsm en in het halfdonker gemaakt):


Ik begin het eindelijk aan te durven om eens in een duurder stofje te knippen, hoera!! Want ik heb best wel wat stoffen liggen intussen, maar ik grijp meestal toch nog naar de goedkope uit angst om mijn "mooie" stofjes te verspillen. (Maar als ze gewoon in de kast blijven liggen is het ook wel een beetje onnozel!)
Nu was dit natuurlijk maar een klein projectje dus veel stof kon ik sowieso niet verspillen :-) en de voering is ook een goedkoper stofje uit Kapellen (ik gebruikte het al voor een rokje onlangs).

6 opmerkingen:

  1. Mooi! Dat "flapje" ziet er inderdaad een beetje aan de kleine kant uit, maar dan weet je dat ook alweer voor een volgende keer hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo een zakjes heb ik ook gemaakt vorige week...Schoon stofke>> en schoon zakske!!
    Maren (hoemmelke.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik schatte de grootte zelf en heb me dus niet braaf aan de afmetingen gehouden, mijn flapje is breder

      Verwijderen
    2. hihi, 't leven is aan de durvers!! ;-)
      Ik ga eens op je blog kijken :-)

      Verwijderen
    3. Volgende keer gewoon een breder flapke en t is perfect!

      Verwijderen